Odborný výcvik
Popis
Odborný výcvik je nedílnou součástí přípravy žáků na své budoucí povolání. Celá příprava je v souladu se školním výukovým plánem a přeřazovacími plány.
Obecné cíle
- Cílem výuky je připravit absolventa pro zemědělskou praxi a příbuzné strojírenské a jiné obory.
- Připravit pro vykonávání dělnického povolání opravář zemědělských strojů, případně pro další navazující vzdělávání.
- Vysvětlit žákům smysl dodržování pravidel bezpečnosti práce a ochrany životního prostředí.
- Naučit žáky samostatné volbě a přípravě ručních nástrojů a nářadí, bezpečným pracovním postupům při zpracování materiálů, opravě a montáži vozidel i zemědělské techniky a jejich částí.
- Seznámit žáky s různými druhy materiálů a možnostmi jejich použití v praxi.
- Seznámit žáky s konstrukcemi jednotlivých vozidel a mechanizačních prostředků používaných v zemědělské praxi.
- Vysvětlit funkci hlavních částí vozidel a zemědělské mechanizace.
- Naučit žáky poznávat funkce a charakteristiky jednotlivých systémů pohonných jednotek.
- Naučit žáky na vozidlech, pohonných jednotkách a systémech řízení diagnostikovat a opravovat zjištěné poruchy.
- Naučit žáky samostatné práci a zacházení s hospodářskými zvířaty.
- Vysvětlit problematiku chovu, výživy a ustájení hospodářských zvířat a koní.
- Naučit žáky samostatné práci a zacházení s malou a velkou zemědělskou technikou.
- Seznámit žáky s ovládacími prvky zemědělské techniky tažných prostředků a závěsové techniky.
- Seznámit a vysvětlit žákům druhy a způsoby pěstování zemědělských plodin..
- Všestranně rozvíjet osobnost žáka, vést jej k vlastenectví, humanismu a tvořivé práci.
- Vytvářet správný vztah k budoucímu povolání, kolektivu, společnému i soukromému vlastnictví, životnímu prostředí, pečlivosti, hospodárnosti a pořádku.
Pojetí výuky (metody a formy) a organizace
- Výuka odborného výcviku se uskutečňuje pod přímým vedením učitele odborného výcviku na jednom pracovišti v jednom učebním dnu formou skupinového výcviku.
- Odborný výcvik je organizován na pracovištích SŠZe v učebních skupinách, kdy instruktáž a výklad teorie oprav je veden převážně frontálně učitelem odborného výcviku.
- Individualizovaný nácvik je určen a organizuje se především pro zaostávající žáky, kteří vyžadují individuální tempo a přístup učitele.
- Dotace vyučovacích hodin je 15 hodin týdně.
- Délka vyučovací jednotky je 6 hodin/den (hodina trvající 60 minut).
- Pro zájemce z řad žáků lze navíc ve 2. nebo 3. ročníku organizovat „Základní kurz svařování v ochranné atmosféře, kurz na obsluhu vysokozdvižného vozíku a kurz na obsluhu motorové pily“, na těchto kurzech se žáci finančně podílí. Dotace hodin je získána snížením počtu hodin určených k procvičování ostatních probíraných témat. Žádné z témat však nebude vypuštěno.
Metody výuky
Hlavním vzdělávacím cílem metod praktického vyučování je osvojení odborných dovedností. Jako hlavní a nejčastěji používanou metodou je metoda verbální (slovního projevu), kdy učitel podává výklad, popisuje a rozebírá učivo. Na to navazují metody názorné a praktické, při nichž žáci sledují demonstraci a předvádění činnosti, kterou poté sami napodobují, procvičují a aplikují v praktickém pracovním procesu. Těžištěm praktického vyučování je metoda cvičení.
Informace
Organizace vyučování ve školním roce 2020/2021
Režim dne v odborném výcviku
Odborný výcvik na pracovišti v Prosenicích - dojení
Odborný výcvik na pracovišti v Želátovicích - dojení